I-uren en herkansen

Nieuws - I-uren en herkansen

Inmiddels zijn de eerste toetsen gegeven. Daarom is het goed om nog even uw aandacht te vragen voor twee "kroonjuwelen" van onze ivo-werkwijze: de i-uren en het herkansen.

Omdat iedere leerling zich op zijn/haar eigen unieke wijze en tempo ontwikkelt, bieden alle docenten de mogelijkheid om de stof individueel of in een klein groepje extra uit te leggen of te oefenen. Dat geldt voor alle vakken: voor het woordjes leren bij Frans, het hoofd- en bijzaken onderscheiden bij geschiedenis of het maken van een salto bij LO. Een afspraak voor een i-uur maken leerlingen zelf met de docent of ze worden door de docent voor een i-uur uitgenodigd (= een aardige manier om te zeggen dat een leerling moet komen).

Het tweede betreft de toetsing. Het gaat om het 'inhalen' van toetsen, die nog niet zijn gemaakt omdat een leerling bij de klassikale afname afwezig was, en om het 'herkansen' van toetsen waarvan het cijfer is tegen gevallen. Het inhalen en herkansen van toetsen hebben we op een bepaalde manier georganiseerd. Iedere middag het 7e en 8e uur kunnen leerlingen in lokaal 0.25 terecht. Om het 'inhaal- en herkansingssysteem' goed te laten functioneren is het belangrijk dat leerlingen zich aan de geldende procedures houden. Dat zal voor nieuwe leerlingen even wennen zijn, maar de ervaring leert dat de meesten het binnen 'no-time' snappen en zich er ook aan houden.

In de informatiegids van leerjaar 1, 2 en 3 én op onze website wordt uitgelegd wat de ivo-werkwijze precies inhoudt en welke stappen leerlingen moeten zetten om van het inhaal- en herkansingssysteem te profiteren.